hemkunskapisjuntorp.blogg.se

Hej elever och föräldrar på Sjuntorpskolan! På denna blogg kommer jag att lägga upp läxor och uppgifter som hör hem- och konsumentkunskapen till. Har ni några frågor kan ni ställa dem i kommentarsfältet för gällande inlägg, alternativt maila mig ([email protected]).

Deadlines för läxa om hälsa – årskurs 7

Publicerad 2016-03-23 00:02:00 i Årskurs 7,

Deadlines:

 

Vecka 14, onsdag

Del 1

Ta med läxhäftet till lektionen och visa hur du lagt upp din lunch!



Vecka 15, onsdag

Del 2

Svaren ska INTE lämnas in, istället redovisar ni svaren gruppvis under lektionen.
Ni får tid innan till att prata ihop er!



Vecka 17, onsdag

Del 3

Maila svaren till [email protected]

Andra varianter: spela in svaren och maila dem till mig.

Eller: be att få svara på frågorna muntligt under något lektionstillfälle eller eventuellt en studietid.
 
____________________________________________________________________________________________________
 
 
Glömt läxan i skolan? Del 2 och 3 finner du här nedanför!
 
 
____________________________________________________________________________________________________
 
 

Del 2 – faktafrågor


Svara på frågorna nedanför (använd boken till hjälp).


  1. Vilken del av tallriksmodellen ger fortast kroppen energi?

  2. Vilken del av tallriksmodellen ger minst energi (bland annat eftersom den innehåller mycket vatten) men mycket vitaminer, mineraler och fibrer?

  3. Vilken del av tallriksmodellen är alltid lika stor?

    Kolhydrater

  4. Varför är det viktigt vilken sorts kolhydrater man äter? Vad händer i kroppen om man väljer mest socker snarare än stärkelse? Exempelvis kakor istället för en smörgås. Nyckelord: trött, pigg, blodsockerkurva.

  5. Vad menas med tomma kalorier och varför är det ohälsosamt att äta i stora mängder?

  6. Vad gör fibrer i lagom mängd för gott för oss, och i vilka livsmedel hittar man det? Ge några exempel!

  7. Innehåller rent kött kolhydrater?

    Tallriksmodellens proportioner varierar från person till person och kanske mellan olika perioder i livet...

  8. Varför ska en person som inte rör sig mycket och heller inte växer öka på grönsaksdelen och minska på kolhydratsdelen? (Fundera kring olika energibehov.)

  9. Varför ska en person som rör sig mycket göra tvärt om: alltså öka kolhydratsdelen och minska grönsaksdelen? (Fundera kring olika energibehov.)


Protein

  1. I vilka slags livsmedel finns det mycket protein? Ge några exempel!

  2. Från vilka livsmedel kan en vegetarian eller vegan få protein?


 

Del 3 – använd din kunskap

Endast en av frågorna behöver besvaras för att uppnå E-nivå. Du behöver även ha gjort del 1 och 2.

_____________________________________________________________________________________________

Kunskapskrav för E/C/A:

Du ger enkla/utvecklade/välutvecklade (E/C/A) motiveringar till dina val med hänsyn till aspekten hälsa.

Du kan föra enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl (E/C/A) underbyggdaresonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.

_______________________________________________________________________________________________


Uppgifter

 

  1. Kajsa går i nian och tränar friidrott fem gånger i veckan. Hur ser hennes tallriksmodell ut? Skriv och rita! Motivera ditt svar.

 

  1. Lars-Göran är 57 år och åker bil överallt han ska. Han tränar aldrig och har ett kontorsjobb. Hur ser hans tallriksmodell ut? Skriv och rita! Motivera ditt svar.

 

  1. Skulle det kunna vara ett alternativ att låta Kajsas och Lars-Görans tallriksmodeller vara oförändrade, och istället uppmana dem att äta större/mindre portioner? Motivera ditt svar!

  2. Hitta på en hälsosam måltid till antingen Kajsa eller Lars-Göran. Motivera den utifrån tallriksmodellen och matcirkeln. Motivera varför maträtten är hälsosam.

  3. Vad anser du är mest hälsosamt att äta sig mätt på? Motivera ditt svar! 


(Ord och begrepp du kan ha i åtanke om du fastnar: matcirkeln, tallriksmodellen, fibrer, blodsocker, energimängd, mätthet, trött/pigg, tomma kalorier, vitaminer och mineraler.)

Alternativ 1: fem våfflor med sylt och socker.

Alternativ 2: tre fullkornsvåfflor med fruktsallad och naturell yoghurt.

 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela