Deadlines för läxa om hälsa – årskurs 7
Deadlines:
Vecka 14, onsdag
Del 1
Ta med läxhäftet till lektionen och visa hur du lagt upp din lunch!
Vecka 15, onsdag
Del 2
Svaren ska INTE lämnas in, istället redovisar ni svaren gruppvis under lektionen.
Ni får tid innan till att prata ihop er!
Vecka 17, onsdag
Del 3
Maila svaren till [email protected]
Andra varianter: spela in svaren och maila dem till mig.
Del 2 – faktafrågor
Svara på frågorna nedanför (använd boken till hjälp).
-
Vilken del av tallriksmodellen ger fortast kroppen energi?
-
Vilken del av tallriksmodellen ger minst energi (bland annat eftersom den innehåller mycket vatten) men mycket vitaminer, mineraler och fibrer?
-
Vilken del av tallriksmodellen är alltid lika stor?
Kolhydrater -
Varför är det viktigt vilken sorts kolhydrater man äter? Vad händer i kroppen om man väljer mest socker snarare än stärkelse? Exempelvis kakor istället för en smörgås. Nyckelord: trött, pigg, blodsockerkurva.
-
Vad menas med tomma kalorier och varför är det ohälsosamt att äta i stora mängder?
-
Vad gör fibrer i lagom mängd för gott för oss, och i vilka livsmedel hittar man det? Ge några exempel!
-
Innehåller rent kött kolhydrater?
Tallriksmodellens proportioner varierar från person till person och kanske mellan olika perioder i livet... -
Varför ska en person som inte rör sig mycket och heller inte växer öka på grönsaksdelen och minska på kolhydratsdelen? (Fundera kring olika energibehov.)
-
Varför ska en person som rör sig mycket göra tvärt om: alltså öka kolhydratsdelen och minska grönsaksdelen? (Fundera kring olika energibehov.)
Protein
-
I vilka slags livsmedel finns det mycket protein? Ge några exempel!
-
Från vilka livsmedel kan en vegetarian eller vegan få protein?
Del 3 – använd din kunskap
Endast en av frågorna behöver besvaras för att uppnå E-nivå. Du behöver även ha gjort del 1 och 2.
_____________________________________________________________________________________________
Kunskapskrav för E/C/A:
Du ger enkla/utvecklade/välutvecklade (E/C/A) motiveringar till dina val med hänsyn till aspekten hälsa.
Du kan föra enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl (E/C/A) underbyggdaresonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
_______________________________________________________________________________________________
Uppgifter
-
Kajsa går i nian och tränar friidrott fem gånger i veckan. Hur ser hennes tallriksmodell ut? Skriv och rita! Motivera ditt svar.
-
Lars-Göran är 57 år och åker bil överallt han ska. Han tränar aldrig och har ett kontorsjobb. Hur ser hans tallriksmodell ut? Skriv och rita! Motivera ditt svar.
-
Skulle det kunna vara ett alternativ att låta Kajsas och Lars-Görans tallriksmodeller vara oförändrade, och istället uppmana dem att äta större/mindre portioner? Motivera ditt svar!
-
Hitta på en hälsosam måltid till antingen Kajsa eller Lars-Göran. Motivera den utifrån tallriksmodellen och matcirkeln. Motivera varför maträtten är hälsosam.
-
Vad anser du är mest hälsosamt att äta sig mätt på? Motivera ditt svar!
(Ord och begrepp du kan ha i åtanke om du fastnar: matcirkeln, tallriksmodellen, fibrer, blodsocker, energimängd, mätthet, trött/pigg, tomma kalorier, vitaminer och mineraler.)
Alternativ 1: fem våfflor med sylt och socker.
Alternativ 2: tre fullkornsvåfflor med fruktsallad och naturell yoghurt.